annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A58 en Tamron objectief

profile.country.NL.title
16januari
Lid

Sony A58 en Tamron objectief

Een paar weken geleden heb ik een Sony A58 aangeschaf. Heerlijke camera!

Maar ik heb ook een probleem die zich nu voordoet. Op het moment dat ik de Tamron 70-300 (sinds januari aangeschaft toen ik nog de A300 had) krijg ik tijdens het fotograferen de melding 'Controleer Opn. zonder lens in menu' en blokkert de camera. Ik fotografeer veel in de M-stand, het diafragma geeft F-- aan. Als ik de lens er af haal en opnieuw er op doe dan doet de camera het wel weer voor een tijdje maar ik krijg toch weer die melding. Handmatig scherpstellen lukt dat weer wel.

Ik heb ook een Sigma macrolens en daar heb ik totaal geen problemen mee.

Weet iemand wat er aan de hand is en hoe dit kan worden opgelost?

 

Bedankt,

Sarah

 

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo Sarah,

 

Welkom op het forum!

 

Wat je beschrijft is 9 kansen op 10 slecht contact tussen lens en camera. Je moet maar eens proberen de lens te draaien of te kantelen (bv. als je verticaal fotografeert) de lens zal terug contact maken. Je zal voelen dat er wat speling zit aan de lensvatting. Is niet heel ongewoon maar wel vervelend. De contactjes raken elkaar niet goed genoeg.

 

Je kan er echter niet veel aan doen...je lens eraf halen en er terug op hoeft niet: als je weet in welke "positie" de lens goed contact maakt, springt die vanzelf terug in contact.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
16januari
Lid

Jammer, dat is nou net niet het antwoord dat ik graag zou horen:-)

met de A300 heb ik dit probleem helemaal niet gehad en de eerste 2 weken toen ik de nieuwe camera had ook niet. Het is begonnen toen ik het icoontje telezoom ging uitproberen. En het is ook alleen tijdens de telezoom en in de m-stand, a-stand geeft ie geen problemen.

Nou, jammer, ik heb de lens nog niet zo lang en om die nou al weer te gaan vervangen vind ik zonde dus ik probeer de juiste standen te zoeken. Bedankt voor je antwoord.

groet,

Sarah

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Als je echt 100% zeker bent dat het alleen in M voorkomt, dan is het geen elektrisch contact probleem. Het is ook onafhankelijk of je telezoom bent beginnen gebruiken of niet.

Maar volgens mij ga je het in elke stand hebben (als je maar "lang" genoeg in die stand fotografeert).

 

De symptomen zijn erg herkenbaar voor mij...heb het ook bij een enkele (of 2) lenzen. Ik heb het de ene keer wat sterker dan de andere keer. Ik weet bij bv een van mijn lenzen dat als ik verticaal fotografeer, ik slecht contact kan uitlokken. Door de lens beetje te draaien, maakt die terug contact.

Je moet eens proberen in de A-stand met de lens zachtjes te bewegen (zoals je de lens er zou opzetten als je van lens wisselt maar dan heen en terug). Als je terug contact maakt, draait de scherpstelling om zich te resetten. Als je het "probleem" kan uitlokken op deze manier, dan is het zeker slecht contact 🙂

 

Bekijk ook eens op de lens en de camera waar de contacten zitten (bovenaan), je kunt de lens ook proberen duwen naar de camera toe (dus in de richting van de lens).

 

Hopelijk is het wat duidelijk, want het is moeilijker om te schrijven dan om voor te doen :nauseated_face:

 

Een tip voor alle lenzen is trouwens om de lens altijd te ondersteunen en nooit de lens te laten "hangen" op de body. Omgekeerd kan veel minder kwaad. Als ik ga wandelen heb ik de lens in mijn linkerhand, de camera hangt aan de lens 🙂

Een lens heeft altijd een zeker gewicht dat aan de lensvatting trekt. (Verschil met de A300 en A58 is dat de lensvatting van de A58 eigenlijk deels van versterkt plastic is (zwart), terwijl deze van de A300 metaal (zilverkleurig))...

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
16januari
Lid

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg. Ik snap wat je bedoelt en ga ermee aan de slag. Ik hou ook altijd de lens in mijn hand ter ondersteuning. Ik zal alle instellingen uitproberen en laat je mijn bevindingen weten. Nogmaals bedankt!

grt,

Sarah